Top

Cross and Double Cross of Gitmo

May 5, 2011

Unredacted Guantanamo files show clearly that the trail to Abbottabad was known to the US intelligence services at least since 2005, when al-Libi, another Abbottabad dweller, was captured.

GuantanamoTiming is everything. The US President announced killing of Osama bin Laden just as Wikileaks completed its publication of Guantanamo files. Was it coincidence? If not, what was the connection?

An answer to this question is directly connected with the cross and double cross accusations exchanged in the murky world where the intelligence services meet mainstream media.

Publication of the US secret papers, the Guantanamo Files, was done almost simultaneously by two competing media groups, namely:

  •  One was the Wikileaks of Julian Assange and their partners The Washington Post, The Daily Telegraph, the French Le Monde.
  • Another one was The New York TimesThe Guardian, the Israeli Haaretz.

The Guardian said of the files: “They were obtained by the New York Times, who shared them with theGuardian, which is publishing extracts today, having redacted information which might identify informants. The New York Times says the files were made available to it not by Wikileaks, but “by another source on the condition of anonymity”.

Haaretz made more of it: “A few media outlets, including The New York Times, the Guardian and Haaretz, obtained the documents from an independent source without the help of WikiLeaks founder Julian Assange, who is under house arrest in Britain awaiting his appeal not to be extradited to Sweden, where he faces charges of rape and sexual assault.” The Guardian’s David Leigh twitted “double-crossing Assange!”

Now we’ll give you the story behind the story: who crossed and double crossed whom, which information was redacted and how did it lead to OBL?

In the beginning, the source was one; allegedly Private First Class Manning or whoever it was who got it and transferred to the Wikileaks of Julian Assange. The entire file is still far from being published – a big part of it was encrypted and uploaded as Julian Assange’s Insurance file. Assange published two tranches of that: the War Diary: Afghanistan War Logs and War Diary: Iraq War Logs. He prepared publication of the third tranche: a huge collection of the State Department cables (Cablegate: 250,000 US Embassy Diplomatic Cables) in the Guardian.

At that time, the data river forked. The treasure trove was copied by a Wikileaks German employee Daniel Dumshit-Berg who got AWOL after this profitable appropriation. Dumshit made a deal with David Leigh of the Guardian; Leigh used it to cross Assange. He cold-shouldered Assange, declared the deal ‘void’, and used the data to promote his career and to make friends with Bill Keller of the NY Times. They published the cables after redacting them, or should we say “censoring” – they removed everything the secret services demanded to remove. We wrote about it at length here in CounterPunch.

Julian Assange succeeded to regain some lost ground: he established new partnerships, with the Daily Telegraph and others. The cables were being published all the time. And then Assange learned that theGuardian and the New York Times plan to publish the Guantanamo files. There was no time to lose: in a few days, the Wikileaks team prepared the files and began to upload. So did the competitors, possessing the Dumshit-appropriated copy. This was the double-cross per Leigh.

The Guardian and the New York Times had a big and skilful staff, a lot of research, rich archives. But they decided to play ball with the secret services of their countries, redacting “information which might identify informants.” What a hutzpah! Sometimes, the identity of “informants” is more important than the information.

For instance in the file of Adil Hadi al Jaz’iri Leigh and Keller removed the name of the informant.

To their misfortune and to our advantage, at this time the Wikileaks and the Guardian/NY Times were not a loving couple but two competing enterprises. And the Wikileaks published this file in full, warts and all.

Here is the name in full:

Abu Zubaydah the informer was the subject of intensive research, available here that makes clear: this unfortunate man was tortured by the CIA, with permission of the US medics and Bush administration, to the point of the total collapse of his personality. He was one of the High Value Detainees; all of them suffered tortures beyond our ability to comprehend. Information they provided was not only unacceptable in court, it was of nil value because they said everything their tormentors wanted in order to gain a moment of peace.

Andy Worthington wrote: Since then, more and more compelling evidence has emerged to demonstrate that Abu Zubaydah was indeed nothing more than a “safehouse keeper” with mental health problems, who “claimed to know more about al-Qaeda and its inner workings than he really did”… “The United States would torture a mentally disturbed man and then leap, screaming, at every word he uttered,” further confirmation was also provided that his torture yielded no significant information and led only to vast amounts of the intelligence agencies’ time being wasted on false leads. A year ago, summing up the results of Zubaydah’s torture, a former intelligence official stated, bluntly, “We spent millions of dollars chasing false alarms.”

Removal of his name by Leigh-Keller gang was not “caring about informers”, it was caring about the torturers.

However the most important redactions by Leigh and Keller were directly dictated by the US intelligence services. The name of Nashwan Abd Al Razzaq Abd Al Baqi, or by another name, Abd al Hadi al Iraqi or by his number IZ-10026 was edited away from the file of Abu al-Libi (US9LY-010017DP) and elsewhere. This file is available in a redacted version of the Guardian and in the uncut version of Wikileaks. Comparison shows to what extent all the traces of al Iraqi were removed. It was not connected to “caring about informers”, for al Libi was dead, allegedly committed suicide in a Libyan jail just before the arrival of the US Ambassador in Tripoli. The file of al Iraqi is missing in all databases; he was captured in 2005 and kept in various secret prisons, until transferred to Guantanamo where he is detained now.

Careful reading of the file shows that al-Libi was connected with al Iraqi since October 2002. In 2003, OBL stated al Libi would be the official messenger between OBL and others in Pakistan. In mid-2003, al Libi moved his family to Abbottabad, Pakistan and worked between Abbottabad and Peshawar. He maintained contact with al Iraqi.

And we know that OBL was found and killed in Abbottabad – just as this publication hit the pages of the newspapers. So the trail to Abbottabad was known to the American services at least since 2005, when al-Libi, another Abbottabad dweller, was captured.

What we do not know is the nature of the contacts between the US authorities and  OBL. Were they kissing friends? Was OBL run by the CIA? Did the US fake his killing and moved him to even safer destination after the Wikileaks publication made his trail hot? Or did the heads of the US Secret services decided that there is no destination as safe as netherworld, and killed OBL in order to hide all the traces? They treated him kindly and honorably: they did not show him with purple-painted gums, he was not dressed in the demeaning orange jumpsuit, he was not waterboarded to oblivion, he was not humiliated.

What we do know is that David Leigh and Bill Keller tried to hid it from their readers. Their redacting of the Guantanamo files, like their redacting of the Cablegate, had nothing to do with “saving informers”.Instead of admitting that they redacted the files and the cables for perfectly valid reason of being in cahoots with big business and with intelligence services, the editors say they cared for informers and removed sex charge claims. Somehow, when they wrote about Julian Assange, they did not remove sex charge claims, they rather attenuated them.

David Leigh claimed that Assange  “double-crossed” the paper by distributing the Gitmo files to various “right-wing” news organisations, meaning the conservative Daily Telegraph. This is rich. “Left” and “right” has very little meaning nowadays, after Blair and Clinton. What is important is the position on wars and overseas interventions, susceptibility to the Secret Service meddling, subservience to the priority of the state.

In France, right-wing Marine Le Pen stands against foreign interventions in Libya and Cote d’Ivoire, against payments to bankers, against the President, while left-wing Bernard Henri Levy supports wars and interventions, loves bankers, is a friend of the President “right-wing” Sarkozy.

In England, the Guardian is the leading newspaper for calls to war. Libya, Syria – the Guardian wants them bombed. Afghanistan, Serbia, Iraq, – the Guardian wanted them to be invaded. It is just the package is different: instead of right-wing jingoism, the Guardian served the neo-colonialist adventurism under delicate sauce of humanitarian intervention. The Guardian leads on hypocrisy.

The Guardian is not the newspaper of the left; it is the problem of the left. The case of Guantanamo files proves that the Guardian redacted the most vital information as told by the CIA.

And Osama? What about Osama bin Laden? Now we know that the US knew of his whereabouts; they knew of the trail, they asked Leigh and Keller to remove relevant references. Why didn’t they capture him or kill him earlier?

OBL’s organisation did what the US authorities wanted to be done. They fought the Russians and ruined Afghanistan. They conspired and fought against Hezbollah, slaughtered Shias in Iraq, undermined Qaddafi, hated Hamas and Iran. They supported ethnic cleansing of ‘infidels’ in Chechnya and in the Balkans. They never ever attacked Israel: they preserved their vigour for Sayyed Nasrallah. Like a dreadful beast nurtured in the CIA secret labs, only once they reportedly rebelled against their merciless creator – on 9/11. Osama was greater than, but similar to such American friends as Jonas Savimbi of Angola or Shamil Basayev of Chechnya, and hopefully after his death his organisation will vanish like Unita and Basayev bands did.

The Guantanamo files reveal utter wretchedness of Osama’s unlucky followers. With exception of a few dozen close associates, the rest of the prisoners made a wrong choice ever listening to him. They (especially foreigners) were idealists, who wanted to establish Kingdom of God upon the earth; they were encouraged by the US to flock to Afghanistan to fight the Commies.  Majority of them never even had a chance to hold the gun. They, the foreigners in Afghanistan and Pakistan were sold for bounty to the Americans as fast as possible. They paid for this by years of torture. And now they are about to learn that their supreme chief was safeguarded by the same Americans who tortured them!

But in the mind of the Muslim masses OBL will be remembered (justly or not) as the architect of the only successful response of the oppressed to the Empire on its own soil. And that ensured him greatness of his own and a place in history.

A native of Novosibirsk, Siberia, a grandson of a professor of mathematics and a descendant of a Rabbi from Tiberias, Palestine, he studied at the prestigious School of the Academy of Sciences, and read Math and Law at Novosibirsk University. In 1969, he moved to Israel, served as paratrooper in the army and fought in the 1973 war.

After his military service he resumed his study of Law at the Hebrew University of Jerusalem, but abandoned the legal profession in pursuit of a career as a journalist and writer. He got his first taste of journalism with Israel Radio, and later went freelance. His varied assignments included covering Vietnam, Laos and Cambodia in the last stages of the war in South East Asia.

In 1975, Shamir joined the BBC and moved to London. In 1977-79 he wrote for the Israeli daily Maariv and other papers from Japan. While in Tokyo, he wrote Travels with My Son, his first book, and translated a number of Japanese classics.

Email at: info@israelshamir.net

Israel Shamir is a regular columnist for Novakeo.com


Latest from Israel Shamir

  1. » Putin’s Triumph
  2. » The Ukrainian Pendulum
  3. » The Brown Revolution of the Ukraine
  4. » Putin Scores A New Victory In The Ukraine
  5. » The Cape of Good Hope
  6. » Snowden In Moscow
  7. » Reckless Apartheid Fighter
Bottom